Author Topic: Jak być uczonym z pasją? Wywiad z ks. prof. Michałem Hellerem  (Read 672 times)

Offline BladyMamut

  • Administrator
  • WyBudzony
  • *
  • Posts: 2 554
  • Reputacja: +12/-0
Jak być uczonym z pasją? Wywiad z ks. prof. Michałem Hellerem
https://www.youtube.com/watch?v=u1_0C1sQE7A

Ks. prof. Michał Heller opowiada o swoim rozumieniu i doświadczeniu pasji naukowej.

Wywiad został przygotowany merytorycznie i organizacyjnie przez ks. prof. Mariana Nowaka, dr Dorotę Bis, dr Katarzynę Braun, ks. dr. Marka Jeziorańskiego, a zrealizowany przez AcademiconTV w ramach XXVIII Letniej Szkoły Młodych Pedagogów, która odbywała się pod hasłem „Opowiem wam o swojej pasji: słowem, obrazem, dźwiękiem…”.

Portal Academicon jest patronem medialnym XXVIII Letniej Szkoły Młodych Pedagogów.

Źródło: http://academicon.pl



Po tym jak ks. prof. Michał Heller otrzymał w 2008 roku prestiżową Nagrodę Templetona, zwaną „katolickim Noblem”, zna go już chyba cała Polska i nie tylko. Dzięki licznym książkom znamy jego poglądy na naturę wszechświata, czas, przestrzeń i wiele innych rzeczy.

Jak być uczonym to jednak książka inna od poprzednich. Dzięki niej poznajemy bardzo osobiste przekonania ks. Hellera na temat tego, czym jest nauka, jaką przyjemność może sprawiać zdobywanie wiedzy i jakie cechy powinien mieć uczony, aby zasługiwać na to miano. Ta książka powstała, jak pisze autor, z chęci „podzielenia się własnymi doświadczeniami w przeżywaniu wielkiej przygody, jaką jest uprawianie nauki”. Wszyscy młodzi naukowcy znajdą w niej pożyteczne rady, jak gimnastykować umysł, jak rozwijać swoje możliwości oraz - co równie ważne - jak nie dopuścić do tego, aby praca przy biurku bądź w laboratorium przesłoniła nam cały świat. Gdyby wszyscy polscy uczeni postępowali wedle tych rad, nasza nauka na pewno byłaby wyżej w światowych rankingach.


Michał Heller - Jak być uczonym?

Bardzo krótka i ciekawie napisana książka. Zachęcam każdego, komu tytuł wydał się choć trochę intrygujący.

Notatki:
-Widzimy tylko zdeformowany obraz dobra, ponieważ gdybyśmy widzieli dobro bez żadnych zakłóceń, nie mielibyśmy wolnej woli - moglibyśmy postępować tylko w jeden sposób
-Wiedza jest dobrem
-Każde działanie czyni nas lepszymi lub gorszymi. Bezczynność to cofanie się, bo tracimy wartościowy czas.
-Wiedzy nigdy nie gromadzi się tylko dla siebie. Ona promieniuje na innych.

-Pasja naukowa:
1. Zainteresowanie przedmiotem, utożsamianie się z nim
2. Odnajdywanie przyjemności w badaniu go. Nieustająca przyjemność jest niewykonalna. Wystarczą chwile radości od czasu do czasu, które będą nas popychać przez dłuższe odcinki czasu.
3. Odwaga bycia trochę innym niż wszyscy w otoczeniu.
4.Motywacja pracy naukowej (praca dla samej kariery to marny motyw)
5. Uczestniczenie w nauce jako w instytucji
6. Zażyłość z książkami i czasopismami. Nie tylko ze swojej dziedziny.
7. Ślęczenie przy biurku jako lwia część życia.

-Ważna jest systematyczność pracy. Czy to regularne jednostki czasu przeznaczone na pracę, czy dziki, intelektualny rajd, po którym następuje dłuższa przerwa na wypoczynek- wedle uznania.
-15 minut dziennie to ogromna masa czasu w ciągu roku.

-Ludzie o niebezpiecznej ciekawości dają się pochłaniać nowym tematom napotkanym w czytanych książkach i artykułach. Kto ulegnie tej pokusie więcej niż raz, "jest skończony jako wartościowy pracownik naukowy"

-Pochłonięcie przez życie naukowe prowadzi do zdziwaczenia. Trzeba temu przeciwdziałać poprzez:
1. Braniu udziału w normalnym życiu (rodzinnym, towarzyskim). Nawet jak trzeba się do tego zmuszać.
2. Dostrzeganie potrzeb innych ludzi
3. Troszczenie się o kogoś
4. Posiadanie hobby
5. Odpoczynek

-Istnieje kategoria ludzi, którzy w nauce niczego nie osiągną, ponieważ ich główne zajęcie sprowadza się tylko do wynajdywania strategii i metod zapobiegających nadmiernemu wyeksploatowaniu swoich sił i możliwości.

-Zjednoczenie Prawdy Naukowej i Prawdy Moralnej sprawia, że postrzega się świat nie jako bezduszną maszynę/zalgorytmizowaną myśl zaprogramowaną przez jakiś superkomputer, lecz Rozumny Plan, który mnie nie tylko przerasta, ale również łaskawie dopuszcza do cząstki swoich tajemnic. Nauka przestaje być ślepą grą z przyrodą; staje się rodzajem dialogu, choć - trzeba przyznać - rozmówca jest bardzo wymagający.
-Różnica między pracownikiem naukowym, a uczonym polega na tym, że pracownik naukowy jest zdolny tylko do pracy, uczony zaś potrafi ją kontemplować
-Rachunek sumienia chrześcijanie przejęli od filozofów greckich
-Filozofia powinna wyprzedzać życie o pół kroku

Źródło: http://antagonistaesklawazu.blogspot.com/2015/04/micha-heller-jak-byc-uczonym.html
“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz”
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić rozsądku.


Jeśli widzisz uszkodzony post - kliknij "Zgłoś do moderatora". Dziekuje