Author Topic: Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś  (Read 5635 times)

Offline Kori

  • Sen płytki
  • *
  • Posts: 39
  • Reputacja: +1/-1
Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś
« on: (Tue) 02.02.2016, 19:27:06 »
cz.1 Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś
https://www.youtube.com/watch?v=hBuF7pAJQdY

Prezentujemy archiwalne wykłady prof. Henryka Kieresia z Katedry Metafizyki w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim wygłaszane w czasie Studium Instytutu Edukacji Narodowej w Krakowie w latach 1997 - 1999.

cz.2 Realne rozumienie świata - Maska - prof. Henryk Kiereś
https://www.youtube.com/watch?v=FqoQbyKgqL4

cz.3 Realne rozumienie świata - Rozum - prof. Henryk Kiereś
https://www.youtube.com/watch?v=SOnqWo3RowA

cz.4 Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś
https://www.youtube.com/watch?v=V4iMl6qm1aI

Realne rozumienie świata część 4 - Fundamenty Cywilizacji Łacińskiej w której wyrastała Polska. Prof. Henryk Kiereś z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z rzetelnością intelektualną ukazuje fundamenty naszej Cywilizacji personalistycznej. Materiał edukacyjny. Treści w nim zawarte są nieobecne albo zniekształcane we współczesnej liberalnej edukacji szkolnej. Zalecane szczególnie młodzieży która w szkołach i na Uniwersytetach bardzo często pozbawiana jest tych treści
Wykład wygłoszony w ramach Studium Instytutu Edukacji Narodowej w Krakowie (1998).
« Last Edit: (Sat) 06.02.2016, 14:49:31 by BladyMamut »

Offline BladyMamut

  • Administrator
  • WyBudzony
  • *
  • Posts: 2 560
  • Reputacja: +12/-0
Odp: Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś
« Reply #1 on: (Thu) 04.02.2016, 17:35:41 »
Fundamenty rozumności człowieka:
1.   Sądy muszą być sądami wewnętrznie niesprzecznymi
2.   Zgodność ze światem realnym [doświadczeniem]
3.   Musimy przewidywać praktyczne konsekwencje naszych sądów, poglądów i koncepcji.
4.   Historyzm – znajomość dorobku naszej kultury i tradycji, żeby nie próbować ponownie wynaleźć koła lub wyważać otwartych drzwi.

4 plagi rozumu ludzkiego:
1.   Sceptycyzm – prawda jest niepoznawalna
2.   Agnostycyzm – prawda nie istnieje lub nie da się wykazać, że istnieje
3.   Relatywizm – prawda jest stopniowalna, zależna od tego kto i w jakich okolicznościach ją głosi
4.   Irracjonalizm – rozum nie jest ostateczną instancją oceny poznania
“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz”
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić rozsądku.


Jeśli widzisz uszkodzony post - kliknij "Zgłoś do moderatora". Dziekuje

Offline Split!

  • Moderator Globalny
  • Sen świadomy
  • *
  • Posts: 97
  • Reputacja: +3/-0
Odp: Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś
« Reply #2 on: (Fri) 05.02.2016, 20:49:42 »
"Irracjonalizm – rozum nie jest ostateczną instancją oceny poznania"

Oczywiście, że nie jest.
http://isha.sadhguru.org/blog/yoga-meditation/science-of-yoga/harnessing-true-power-of-mind/

Zamienił bym to na:

4. Racjonalizm - rozum jest ostateczną instancją oceny poznania.

Jestem(można rzec) przeciwnikiem nazewnictwa yoginów ale coś takiego jak Chitta istnieje i da się to całkiem łatwo sprawdzić. Sprawdzałem.

Rozum jako narzędzie poznania jest niczym w porównaniu do Chitty. Pytanie tylko co według autora oznacza "rozum". Umysł czy rozum?

Offline BladyMamut

  • Administrator
  • WyBudzony
  • *
  • Posts: 2 560
  • Reputacja: +12/-0
Odp: Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś
« Reply #3 on: (Sat) 06.02.2016, 11:58:03 »
Henryk Kiereś odnosi się do cywilizacji łacińskiej i jej korzeni wywodzących się z grecji, a Sadhguru do cywilizacji bramińskiej/sakralnej.
Rozum pewnie rozumie jako zdolność do operowania pojęciami abstrakcyjnymi lub zdolność analitycznego myślenia i wyciągania wniosków z przetworzonych danych.
W cywilizacji bramińskiej nie ma historyzmu.

Wziąłem tylko kilka fragmentów z tego tekstu.
Chitta is mind without memory – pure intelligence.
Chitta to umysł bez pamięci - czysta inteligencja
When people touch this dimension of the mind, it is called ishwara pranidhana in yoga. This means God becomes your slave – he works for you.
Gdy ludzie dotkną tego wymiaru umysłu, nazywa się to ishvara pranidhana w jodze. Oznacza to, że Bóg staje się twoi niewolnikiem - pracuje dla Ciebie.
Once you know how to consciously keep your chitta on, once the Divine is your servant, when someone really efficient is working for you, you do not have to do anything.
Gdy wiesz, jak świadomie utrzymać Chitta, Bóstwo jest twoim sługą, gdy ktoś naprawdę wydajny pracuje dla Ciebie, nie musisz nic robić.

Jeśli wziąć pod uwagę to, że można Bóg/Bóstwo urobić sobie na swojego sługę to ma sens to co Sadhguru prawi. Jak Bóg jest czymś więcej niż człowiek i stworzył wszystko co istnieje to nie ta liga, żeby porównywać rozum człowieka do mocy jaką dysponuje Bóg/Bóstwo.
Z tego co się dowiedziałem o różnicach między cywilizacją łacińską a sakralnymi to w łacińskiej prosi się Boga o coś, a w sakralnym trzeba poznać odpowiednie "zaklęcia" i poprzez te "zaklęcia" dyktuje się Bogowi co ma robić, a to robi ogromną różnicę w pojmowaniu świata. 

Poniżej wrzucam fragment charakterystyki siedmiu cywilizacji.
Quote
Bramin, przepojony dumą z racji swej religijności, zarzuca Europejczykom materializm myśli i czynu. Szczyci się on, że żyje wyłącznie prawdą nadprzyrodzoną. W jego mniemaniu doczesność nie może przykuwać uwagi i absorbować energii ludzkiej. Warto przeto dostosować się do ideału saniasy, który jest bezdomnym, żebrakiem, jestestwem pozostającym bez imienia i empirycznej osobowości. Zatem nie ma tu miejsca na logos i ethos oraz na kulturę czynu. Najlepiej więc zastygnąć w medytacji i trwać w bezruchu, skumulować w sobie wszystkie zapasy sił, by upodobnić się do bóstwa zastygłego w posągu z miną wyrażającą satysfakcję i hieratyczną dumę.
“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz”
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić rozsądku.


Jeśli widzisz uszkodzony post - kliknij "Zgłoś do moderatora". Dziekuje

Offline BladyMamut

  • Administrator
  • WyBudzony
  • *
  • Posts: 2 560
  • Reputacja: +12/-0
Odp: Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś
« Reply #4 on: (Sat) 06.02.2016, 14:51:31 »
Znalazłem jeszcze jeden materiał z tej serii.

Prawda i jej krytycy - prof. Henryk Kiereś (KUL)
https://www.youtube.com/watch?v=eMxzkMzTllY

Z cyklu "Realne rozumienie świata" - podstawy Cywilizacji Łacińskiej
Prof. Henryk Kiereś z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego ukazuje jaka zaciężna armia błędnych filozofii walczy z klasycznym rozumieniem Prawdy.
Przywołuje te błędy i na gruncie filozofii klasycznej obala ich twierdzenia.
Błędy w filozofii mają niebagatelne znaczenie praktyczne. To na gruncie błędnych filozofii pojawił się komunizm, modernizm socjalizm ,kapitalizm, liberalizm i postmodernizm i masonizm itp.
"Prawda w poznaniu owocuje dobrem w działaniu"
“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz”
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić rozsądku.


Jeśli widzisz uszkodzony post - kliknij "Zgłoś do moderatora". Dziekuje

Offline Split!

  • Moderator Globalny
  • Sen świadomy
  • *
  • Posts: 97
  • Reputacja: +3/-0
Odp: Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś
« Reply #5 on: (Sat) 06.02.2016, 14:57:42 »
Henryk Kiereś odnosi się do cywilizacji łacińskiej i jej korzeni wywodzących się z grecji, a Sadhguru do cywilizacji bramińskiej/sakralnej.
Skąd wiadomo, że Sadhguru odnosi się do cywilizacji bramińskiej/sakralnej?
Jeśli wziąć pod uwagę to, że można Bóg/Bóstwo urobić sobie na swojego sługę to ma sens to co Sadhguru prawi. Jak Bóg jest czymś więcej niż człowiek i stworzył wszystko co istnieje to nie ta liga, żeby porównywać rozum człowieka do mocy jaką dysponuje Bóg/Bóstwo.
Z tego co się dowiedziałem o różnicach między cywilizacją łacińską a sakralnymi to w łacińskiej prosi się Boga o coś, a w sakralnym trzeba poznać odpowiednie "zaklęcia" i poprzez te "zaklęcia" dyktuje się Bogowi co ma robić, a to robi ogromną różnicę w pojmowaniu świata. 
I to znaczy, że Profesor przystaje za opcją Boga jako stworzyciela?
« Last Edit: (Sat) 06.02.2016, 15:01:55 by Split! »

Offline BladyMamut

  • Administrator
  • WyBudzony
  • *
  • Posts: 2 560
  • Reputacja: +12/-0
Odp: Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś
« Reply #6 on: (Sat) 06.02.2016, 16:27:12 »
Skąd wiadomo, że Sadhguru odnosi się do cywilizacji bramińskiej/sakralnej?

Jeżeli coś wygląda jak kaczka, chodzi jak kaczka, pływa jak kaczka i kwacze jak kaczka, to pewnie jest kaczką :)

Sadhguru ma na imię Jaggi Vasudev a znany jest jako Sadhguru. Nie wiem co znaczy Sadh, ale guru to przywódca wspólnoty w religiach dharmicznych, przewodnik duchowy i nauczyciel, szanowany, a czasem nawet czczony jako wcielenie bóstwa.
Quote
is an Indian yogi, mystic, philanthropist and author. He founded the Isha Foundation, a non-profit organisation which offers yoga programs around the world

Joga  – jeden z sześciu ortodoksyjnych (tzn. uznających autorytet Wed) systemów filozofii indyjskiej, zajmujący się związkami pomiędzy ciałem i umysłem.

Braminizm termin wprowadzony w XIX wieku do religioznawstwa przez europejskich uczonych, określający fazę rozwoju religii indyjskiej między wedyzmem a hinduizmem. Obejmuje rozpowszechnione między X–VI w. p.n.e. formy życia religijnego, opierające się na Wedach (głównie Jadźurwedzie i Atharwawedzie), brahmanach, upaniszadach i przenikających do już późnego wedyzmu wierzeniach ludowych. Nazwa pochodzi od warstwy społecznej braminów (kapłanów), którzy odgrywali w ówczesnym społeczeństwie dominującą rolę.

A cywilizacja sakralna to termin utworzony przez Feliksa Konecznego i jedną z cech przedstawicieli tej cywilizacji jest to, że ideologia jest ponad poznaniem.
Epistemologia zajmuje się problemem tego co jest pierwotnym źródłem poznania i są dwa podejścia:
* realizm – obiektywna rzeczywistość niezależna od naszego poznania
* idealizm – zakłada, że źródłem poznania są ludzkie wrażenia.

Henryk Kiereś regularnie odnosi się do dorobku cywilizacji łacińskiej według definicji Feliksa Koncznego w której poznanie jest ponad ideologią. Do poznania służy rozum.


A odpowiedź na drugie pytanie to: tak
“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz”
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić rozsądku.


Jeśli widzisz uszkodzony post - kliknij "Zgłoś do moderatora". Dziekuje

Offline Split!

  • Moderator Globalny
  • Sen świadomy
  • *
  • Posts: 97
  • Reputacja: +3/-0
Odp: Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś
« Reply #7 on: (Sat) 06.02.2016, 21:41:34 »
Z tą kaczką bardzo nie trafne porównanie. Sadhguru może jedynie "wyglądać jak kaczka", nie mówi, że ideologia jest ponad poznaniem, a to że wywodzi się z Indii, nie oznacza, że ma cokolwiek wspólnego z fazami rozwoju religijnymi, mimo, że często je opisuje. Mimo, że je opisuje, bardzo często sugeruje, że są błędne i prowadzą do pułapki umysłowej.
To pokazuje jak bardzo nieskuteczna w zetknięciu z osobnikami takimi jak Sadhguru, jest metoda lewej półkuli zwana potocznie "szufladkowaniem".


Według Sadhguru, Yoga to system, który ma na celu pomóc jednostce w "zdownloadowaniu" fundamentalnej świadomości do ciała i umysłu. Czyli odnalezienia swojego prawdziwego celu. Nie ma to nic wspólnego z filozofią, którą Sadh zdaje się krytykować.

Sam Sadhguru z religią i filozofią nie ma nic wspólnego, właśnie dlatego, że są to twory umysłu. Pojęcia, pojęcia i jeszcze raz pojęcia.
Do czego zmierzam...

Jeżeli Henryk Kiereś operuje z poziomu umysły to "bóg" będzie dla niego stworzycielem. Nic dziwnego, że operuje z tego poziomu. Nauka jest oparta w większości na lewej półkuli. Jednostka najlepiej funkcjonuje jeżeli używa obu półkul równocześnie. Wtedy "bóg" to inteligencja znajdująca się ponad rozumem, z której można korzystać. Dlatego też podkreśliłem, że stwierdzenie "rozum nie jest ostateczną instancją oceny poznania" nie powinno znajdować się obok stwierdzenia "prawda jest niepoznawalna". Ponieważ to pierwsze jest jak najbardziej poprawne. Niestety jednak, operując tylko i wyłącznie z poziomu lewej półkuli/nauki nikt nie będzie w stanie tego pojąć, ponieważ zbytnio identyfikuje się z rozumem. Aczkolwiek zawarte jest tu ziarnko prawdy, ponieważ ograniczając się do rozumu, jego przekleństwem będzie to, że nie będzie można wyjść po za niego. :) Tekst ten kieruje raczej do osób, które chcą "chwycić swój rozum w garść" poprzez zrównoważenie i udoskonalenie siebie jako jednostka w CAŁOŚCI.

Czyli w dużym skrócie, chciałem wyszczególnić, że według mnie są o wiele lepsze metody poznania niż rozum. Rozum jest tylko jednym wymiarem poznania.

Offline Kori

  • Sen płytki
  • *
  • Posts: 39
  • Reputacja: +1/-1
Odp: Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś
« Reply #8 on: (Mon) 08.02.2016, 00:15:51 »
Religia chrześcijańska nie jest tworem umysłu, ponieważ z definicji polega na łączności człowieka z Bogiem, i, ostatecznie, jest sposobem, w jaki Bóg zawiązał i utrzymuje relację z ludźmi. Widzialnym znakiem działania Boga w świecie jest Kościół. Ten sam Kościół, który nazywamy Ciałem naszego Pana Jezusa Chrystusa, odżegnuje od wiary i praktyk negujących Objawienie. Nie robi tego po to, by zniewolić w niewiedzy masy ludzkie, albo z nieświadomości korzyści, jakie takie praktyki i wierzenia mogłyby przynieść człowiekowi. Przeciwnie, robi to z miłości, bo raz dostąpiwszy odkupienia i zbawienia w osobie Jezusa Chrystusa, w nim nieprzerwanie odnajduje źródło uwalniania z niewoli z grzechu i egoizmu, źródło zdrowia, szczęścia i poznania, i wzrostu duchowego. Przez posługę Kościoła sam Bóg mieszka w nas. Co do wspomnianych wierzeń i praktyk,  niosą one z sobą ryzyko różnych dolegliwości, ponieważ poza Kościołem, czyli poza Jego wiarą, człowiek jest w szczególny sposób wystawiony na ataki złego ducha (szatana), czyli na różne stopnie dręczenia przez demona. Albo się słucha Boga, albo...kogo się chce, wolna wola, ale warto zapoznać się z konsekwencjami, bo diabeł też ma swoje sługi i propozycje.

Z rozumu warto korzystać w wolności od grzechu, co jest w zasadzie pracą na całe życie, wyzwalanie się z wad i pielęgnowanie cnót. Rozum nie jest po to, by chwytać go w garść, bo służy on do rozeznawania, co dobre, a co złe, i jak to dobre osiągać, a jak złego unikać. Cała ideologia masońska, czyli również ezoteryka, okultyzm, scjentologia, i tym podobne ruchy promują "samodoskonalenie" z dala od Łaski Bożej i Kościoła, twierdząc, że w człowieku drzemie bóg, i że nie potrzebuje on Boga i Jego Łaski, więcej, że tego Boga nie ma. Skutki takiego poglądu widać po działaniach światowej masonerii, czyli czcicieli szatana, mniej lub bardziej świadomych tego w zależności od stopnia wtajemniczenia. Tu odsyłam do prac prof. Krajskiego i ś.p.ks. Tadeusza Kiersztyna.

Tutaj fragm. z filmu "Jarmark Cudów", emitowany był przez Telewizję Polską, świadectwo osób, które tkwiły w różnych wierzeniach ezoterycznych czy okultystycznych: http://www.youtube.com/watch?v=tXkGR_nOcWE&sns=em

Polecam dla rozwinięcia tematu, świadectwo ojca Josepha Marie-Verlinde, który podobnie jak wielu innych ludzi w latach 60-tych zachłysnął się ezoteryką, medytacją, oraz osobą guru Maharishi Mahesh Yogi'ego:

http://www.youtube.com/watch?v=PtGePYyqX2I&sns=em

Offline Split!

  • Moderator Globalny
  • Sen świadomy
  • *
  • Posts: 97
  • Reputacja: +3/-0
Odp: Realne rozumienie świata - prof. Henryk Kiereś
« Reply #9 on: (Mon) 08.02.2016, 00:38:43 »
Zanim zapoznam się z materiałami, które podesłałeś i wejdę z Tobą w dalszą dyskusje chciałbym żebyś odpowiedział mi na kilka pytań i wytłumaczył jak rozumiesz definicje, którymi się posługujesz, wydaje mi się, że pomoże nam to w sprawnej rozmowie. :)

Okultyzm jest ukrywaniem wiedzy przed masami. Jak to według Ciebie prowadzi do samodoskonalenia?
Kto lub co stworzyło religie chrześcijańską? Na jakich podstawach została stworzona?
Co rozumiesz poprzez słowo, bóg, satanizm i diabeł? Co znaczy dla Ciebie dobro, a co zło?